Ervaringsverhaal masterclass ‘Het goede gesprek’

Ervaringsverhaal Masterclass ‘Het goede gesprek’ –  aan het woord Marloes Snel van kwekerij de Noordpoel

 

Ga het gesprek  gewoon aan en wees niet bang

“Dat is wel de belangrijkste les die ik heb meegenomen uit de masterclass ‘Het Goede Gesprek’. Na de online training ‘Sluit de Achterdeur’ wilde ik graag meer weten van de praktische kant. Hoe zorg je dan echt dat je de mensen blijft binden aan je bedrijf, dat was voor mij de drijfveer.”, vertelt Marloes Snel van Kwekerij de Noordpoel. “Het is al een tijdje geleden en het was best een stukje rijden, maar ik heb er nog dagelijks profijt van. Het geeft je echt de handvaten die je nodig hebt.


Samen met mijn man run ik de kwekerij. We kwamen voor de keuze om HR uit te besteden of toch zelf blijven doen. Het werd het laatste, waarbij ik heel graag meer handvaten wilde om het ook goed te kunnen doen. Ik wordt nu ondersteund en gecoacht door een externe HR adviseur. Daarnaast hebben ‘Sluit de Achterdeur’ en ‘Het Goede Gesprek’ mij echt geholpen. Ik kon toetsen of we op de goede weg waren en wat we nog meer kunnen doen.

 

De echte meerwaarde van de fysieke masterclass was voor mij de combinatie van werken met een acteur en de ervaringen van de andere deelnemers. Je zit met collega ondernemers die tegen dezelfde dingen aanlopen. Juist die herkenning en erkenning dat het ook echt lastig is om deze gesprekken te voeren. Onze sector is heel erg van niet lullen, maar poetsen. Gewoon hup aan het werk. Maar juist die zachte kant is ook heel belangrijk. Als je daar aandacht voor hebt bij je medewerkers zorg je dat ze zich gehoord en gezien voelen. En dat zorgt ook voor binding, belangrijk om de achterdeur dicht te houden!

 

Tijdens het oefenen met de acteur ben ik zelf niet eens aan de beurt geweest. Alleen het kijken naar anderen, het gezamenlijk evalueren en feedback geven is al een enorme les. Sommige gesprekken en situaties worden niet gemakkelijk, hoe je ze ook aanpakt. Ga het gesprek gewoon aan en wees niet bang was misschien wel de meest waardevolle opmerking. Er werd ook een situatie gespeeld die voor mij heel herkenbaar was. De acteur speelde de rol heel overtuigend, die ervaring maakt voor mij dat dit gesprek nog steeds in mijn geheugen gegrift staat. De handvaten die ik hieruit heb gehaald breng ik nu bijna dagelijks in praktijk.

 

Ik zou iedereen adviseren die veel gesprekken voert met medewerkers en soms tegen lastige situaties aanloopt: doe mee aan de masterclass. Het is op de sector gericht, waardoor het heel herkenbaar is en direct toe te passen op je eigen bedrijf. Het verbreed je blik. De ervaren trainer en acteur leren je om tijdens een gesprek even afstand te nemen en het geheel te overzien. We werken toch in vaak kleine familiebedrijven waar je veelal ook emotioneel betrokken voelt bij je medewerkers. Dat maakt sommige gesprekken extra lastig. Met deze handvaten weet je de drempel echt te verlagen.”

 

Klik hier voor informatie over de masterclasss